دانشكده پیراپزشکی آمل
۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان
br ENGLISH
اصول مديريت و قوانين آزمايشگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اطلاعات مربوط به استاد:

- نام  استاد: مژده سادات محمديان                آخرين  مدرك تحصيلي:   كارشناسي ارشد              رشته تحصيلي:   هماتولوژي و بانك خون                         سابقه آموزشي: دو سال

گروه آموزشي:   علوم آزمايشگاهي                 سابقه تدريس درس مورد نظر :  يك ترم                   شركت در كارگاههاي آموزشي:  طرح درس       روش ارزشيابي دانشجو   طراحي سوالات امتحاني      روش تدريس       

اطلاعات مربوط به فراگيران :

رشته تحصيلي:   علوم آزمايشگاهي                            مقطع تحصيلي: كارشناسي پيوسته                      نيم سال تحصيلي:  دوم 95-94                 دانشكده: پيراپزشكي آمل                         تعدا د فراگيران:  24  نفر                                                                                                                                                       

اطلاعات مربوط به درس:

نام درس :   اصول مديريت و قوانين آزمايشگاه                     نوع درس: تئوري            عملي    كارآموزي                            تعداد واحد: 1                         ارزشيابي تكويني                دارد               ندارد

                                                                                                                          

 تائيد  محتوايي  و اجرايي  طرح درس: 

 امضاء  مدير گروه

معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي مازندران

مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي

فرم اوليه طرح درس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شماره جلسه

رئوس مطالب

        رفتارهاي ويژه عيني(SOB)

حيطه و سطح يادگيري

 (- Must learn Better to learn -   Nice to Learn)

روش تدريس-  وسايل آموزشي

شيوه ارزشيابي پاياني

5

 

 

 

 

 

 

 

 

قوانين و مقررات حرفه‏اي در آزمايشگاه

دانشجو بايد بتواند:

- قوانين مربوط به تاسيس، انتقال، بهره‏برداري، تعطيلي و لغو دائم و موقت پروانه آزمايشگاه تشخيص طبي را بيان نمايد.

 

- الزامات مربوط به ساختمان آزمايشگاه را بيان نمايد.

 

-. وظايف موسس آزمايشگاه، نيروهاي فني و ساير پرسنل آزمايشگاه را شرح دهد.

 

-  شرايط و ضوابط عمومي نحوه كار در آزمايشگاه تشخيص طبي، آسيب‏شناسي و سيتولوژي را توضيح دهد.

 

- قوانين لازم الاجرا توسط پرسنل آزمايشگاه را شرح دهد.

 

 

حيطه شناختي

حيطه شناختي

حيطه شناختي

حيطه شناختي

حيطه شناختي

 

 

Must learn

 

Must learn

 

Must learn

 

Must learn

 

Must learn

 

سخنراني

پرسش و پاسخ

بحث گروهي

 

ماژيك و وايت برد

پاورپوينت و ويديوپرژكتور

 

 

 

 

شركت فعال در بحث كلاسي

 

پاسخ به سوالات مطرح شده در كلاس

 

امتحان تستي پايان ترم

 

 

 

 

 

هدف كلي : آموزش قوانين و مقررات حرفه‏اي در آزمايشگاه (قوانين مربوط به تاسيس، مقررات نظام پزشكي، قوانين مربوط به پرسنل آزمايشگاه و ...)

 

- حيطه شناختي(1- دانش2-ادراك3- كاربرد4- تجزيه و تحليل 5-  تركيب 6- رزشيابي)

 - حيطه نگرشي- رفتاري ( 1- دريافت2- واكنش3- ارزشگذاري4- سازماندهي ارزشها4- دروني شدن ارزشها)

- حيطه مهارتي(1- تقليد 2- اجراي تحت نظارت 3- اجراي مستقل4- دقت و سرعت5- هماهنگي حركات 6- عادي شدن)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شماره جلسه

رئوس مطالب

        رفتارهاي ويژه عيني(SOB)

حيطه و سطح يادگيري

 (- Must learn Better to learn -   Nice to Learn)

روش تدريس-  وسايل آموزشي

شيوه ارزشيابي پاياني

6

 

 

 

 

 

 

 

 

اطلاعات و سيستم اطلاع‏رساني در آزمايشگاه،

بازاريابي در آزمايشگاه

 

دانشجو بايد بتواند:

 

- اصول مستندسازي در آزمايشگاه را توضيح دهد.

 

- سيستم اطلاع‏رساني، نحوه ثبت و استفاده از اطلاعات در آزمايشگاه را شرح دهد.

 

- اصول بازرايابي صحيح و اخلاقي در آزمايشگاه را شرح دهد.

 

 

 

حيطه شناختي

حيطه شناختي

حيطه شناختي

 

 

Must learn

Must learn

Must learn

 

 

سخنراني

پرسش و پاسخ

بحث گروهي

 

ماژيك و وايت برد

پاورپوينت و ويديوپرژكتور

 

 

 

شركت فعال در بحث كلاسي

 

پاسخ به سوالات مطرح شده در كلاس

 

امتحان تستي پايان ترم

 

 

 

هدف كلي: آموزش سيستم اطلاع‏رساني در آزمايشگاه و بازرايابي صحيح در آزمايشگاه

 

- حيطه شناختي(1- دانش2-ادراك3- كاربرد4- تجزيه و تحليل 5-  تركيب 6- رزشيابي)

 - حيطه نگرشي- رفتاري ( 1- دريافت2- واكنش3- ارزشگذاري4- سازماندهي ارزشها4- دروني شدن ارزشها)

- حيطه مهارتي(1- تقليد 2- اجراي تحت نظارت 3- اجراي مستقل4- دقت و سرعت5- هماهنگي حركات 6- عادي شدن)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شماره جلسه

رئوس مطالب

        رفتارهاي ويژه عيني(SOB)

حيطه و سطح يادگيري

 (- Must learn Better to learn -   Nice to Learn)

روش تدريس-  وسايل آموزشي

شيوه ارزشيابي پاياني

7

 

 

 

 

 

 

 

 

مديريت كيفيت در آزمايشگاه

 

دانشجو بايد بتواند:

- الزامات مربوط به فضا و تاسيسات آزمايشگاه را بيان نمايد.

 

- الزامات مربوط به كاركنان آزمايشگاه را شرح دهد.

 

- تجهيزات موردنياز در آزمايشگاه و اصول انتخاب، خريد، نصب و كاربري تجهيزات را توضيح دهد.

 

- اصول مستندسازي و تدوين دستورالعمل‏هاي پذيرش، نمونه‏گيري، انجام آزمايش، برنامه‏هاي كنترل كيفي، گزارش‏دهي، ايمني، خطاها و عدم انطباق‏هاي اتفاق افتاده را توضيح دهد.

 

- الزامات ايمني و بهداشت در آزمايشگاه را بيان نمايد.

 

 

حيطه شناختي

حيطه شناختي

حيطه شناختي

 

حيطه شناختي

 

حيطه شناختي

 

 

Must learn

Must learn

Must learn

 

Must learn

Must learn

 

سخنراني

پرسش و پاسخ

بحث گروهي

 

ماژيك و وايت برد

پاورپوينت و ويديوپرژكتور

 

 

 

شركت فعال در بحث كلاسي

 

پاسخ به سوالات مطرح شده در كلاس

 

امتحان تستي پايان ترم

 

 

 

هدف كلي: آموزش مديريت كيفيت در آزمايشگاه

 

- حيطه شناختي(1- دانش2-ادراك3- كاربرد4- تجزيه و تحليل 5-  تركيب 6- رزشيابي)

 - حيطه نگرشي- رفتاري ( 1- دريافت2- واكنش3- ارزشگذاري4- سازماندهي ارزشها4- دروني شدن ارزشها)

- حيطه مهارتي(1- تقليد 2- اجراي تحت نظارت 3- اجراي مستقل4- دقت و سرعت5- هماهنگي حركات 6- عادي شدن)

 

 

 

 

 

 

 

 

شماره جلسه

رئوس مطالب

        رفتارهاي ويژه عيني(SOB)

حيطه و سطح يادگيري

 (- Must learn Better to learn -   Nice to Learn)

روش تدريس-  وسايل آموزشي

شيوه ارزشيابي پاياني

8

 

 

 

 

 

 

 

 

اخلاق پزشكي در آزمايشگاه، مديريت پسماند در آزمايشگاه

 

دانشجو بايد بتواند:

- اصول اخلاق پزشكي در آزمايشگاه‏هاي تشخيص طبي را بيان نمايد.

 

- مسئوليت‏هاي آزمايشگاه در قبال بيماران، همكاران و جامعه را شرح دهد.

 

- رعايت اخلاق در جمع‏آوري اطلاعات، موافق بيماران، محرمانه بودن اسرار بيمار، گزارش نتايج، بايگاني و نگهداري اسناد، دست‏يابي به اسناد و زدوبندهاي مالي را توضيح دهد.

 

- انواع پسماندهاي آزمايشگاهي (عادي، عفوني، تيز و برنده، شيميايي، آسيب‏شناسي و پرتوزا) و نحوه دفع هر كدام را شرح دهد.

 

 

حيطه شناختي

حيطه شناختي

 

حيطه شناختي

 

حيطه شناختي

 

Must learn

Must learn

 

Must learn

 

Must learn

 

سخنراني

پرسش و پاسخ

بحث گروهي

 

ماژيك و وايت برد

پاورپوينت و ويديوپرژكتور

 

 

 

شركت فعال در بحث كلاسي

 

پاسخ به سوالات مطرح شده در كلاس

 

امتحان تستي پايان ترم

 

 

 

هدف كلي: آموزش اصول اخلاق پزشكي در آزمايشگاه، آموزش مديريت پسماند در آزمايشگاه

 

- حيطه شناختي(1- دانش2-ادراك3- كاربرد4- تجزيه و تحليل 5-  تركيب 6- رزشيابي)

 - حيطه نگرشي- رفتاري ( 1- دريافت2- واكنش3- ارزشگذاري4- سازماندهي ارزشها4- دروني شدن ارزشها)

- حيطه مهارتي(1- تقليد 2- اجراي تحت نظارت 3- اجراي مستقل4- دقت و سرعت5- هماهنگي حركات 6- عادي شدن)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

طرح درس   Lesson Plan:

  طرح درس به خط مشي آموزشي اطلاق مي‌شود كه توسط استاد براي جلسات درس يك دوره آموزشي تدوين مي‌شود. به عبارت ديگر طرح درس، نقشه‌ي آموزشي است كه استاد بر اساس شرايط و امكانات چارچوب تدريسي را طراحي مي‌كند كه طبق آن، استاد و دانشجو در هنگام تدريس با هدفي مشترك و مشخص به يك سو حركت مي‌كنند.

 

 اجزاي طرح درس:

v     اطلاعات اوليه طرح درس: در اين فرم اطلاعات مربوط به استاد، فراگير و درس نوشته مي شود(امتياز اين قسمت 5 مي باشد) در انتهاي فرم، طرح درس از لحاظ محتوايي(طبق سرفصل نوشته شده است) و اجرايي  (طبق طرح درس تدريس شده و طرح درس در اختيار دانشجويان قرار گذاشته شده است) توسط مدير گروه تائيد مي گردد.

v    اهداف كلي آموزش:

اين اهداف بايد به طوري نوشته شوند كه پيامد آموزش(learning outcome) را بيان كنند. پيامد آموزشي را به صورت كلي، اما روشن با يك فعل كلي نوشته مي شود. (امتياز اين قسمت 5 مي باشد)

 

 

v      نوشتن رئوس مطالب: براي تهيه اهداف ويژه جهت رسيدن به هدف كلي بايد قدمهاي مناسبي برداشته شود. براي اين كار بهتر است ابتدا رئوس مطالب و مفاهيم اصلي درس را استخراج كنيد.(امتياز اين قسمت 5        مي باشد)

v      اهداف رفتاري(SOB):

 

هر هدف كلي با توجه به ميزان اهميتي كه دارد، به چند رفتار ويژه‌ي عيني تقسيم مي‌شود. اين رفتارها در مجموع، اهداف آموزشي مربوط به هر هدف كلي را در بر مي‌گيرند. به عبارت ديگر هدفهاي رفتاري عبارتند از اعمال، رفتارها، حركات وآثاري كه قابل مشاهده كردن، شنيدن، لمس كردن و قابل سنجش باشند. اين قبيل اهداف مشخص مي سازند كه دانشجويان  به هدفهاي كلي رسيده اند. براي نوشتن هدفهاي رفتاري رعايت چهار ويژگي ؛ مخاطب، فعل رفتاري، شرايط و معيار و درجه، ضروري مي باشد. (امتياز اين قسمت 45 مي باشد )

v      حيطه يادگيري و سطح يادگيري:

SOB بايد در سه حيطه يادگيري (شناختي، نگرشي- رفتاري، مهارتي) نوشته شود و سطح حيطه ها مشخص گردد.(امتياز اين قسمت 15 مي باشد )

 

 

 

 

v      Must Learn:

در اين قسمت  (- Must learn Better to learn  Nice to Learn) مشخص گردد(امتياز اين قسمت 10 مي باشد ).

 

v      تعيين روش تدريس وسايل آموزشي  :

براي رسيدن به هريك از هدف هاي رفتاري وآموزشي تعيين شده روشي تدريس متناسب با هدفهاي هر قسمت را برگزينيد ( روش سخنراني- روش پرسش و پاسخ - مباحثه- آموزش گروهي - روش هاي شبيه سازي - روش نمايش كلينيكي - گزارش موارد كلينيكي گردش يا بازديد علمي-  روش ايفاي نقش و غيره ) (امتياز اين قسمت 10 مي باشد)

 

v      شيوه‌هاي ارزشيابي:

در اين قسمت نوع و نحوه ارزشيابي خود را مشخص كنيد نوع ارزشيابي را مي توانيد با توجه به حيطه‌ي آموزشي هر هدف رفتاري، امكانات گروه، تعداد دانشجويان انتخاب نمائيد.(امتياز اين قسمت 5 امتياز     مي باشد)

 

ü      تائيد نهايي طرح درس منوط به رعايت آيتم هاي مذكور مي باشد و جمع امتياز طرح درس 100              مي باشد.

 

1395/01/30
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal